L’articolo affronta la contraddizione che anima il teatro e la democrazia, sin dalle sue forme ancestrali, cercando di lasciar affiorare il nesso tra forme democratiche più o meno degenerate (anarchia, anomia, totalitarismo, dittatura implicita) e le derive della scena teatrale contemporanea, senza mai dimenticare il compito originario – di addestramento alla diversità – che il teatro dovrebbe perseguire. Dalla contesa dei corpi nella volta celeste al conflitto dei personaggi sulla scena, il teatro esibisce la contraddizione – così come la democrazia tenta di mediarla – facendola risuonare attraverso il fenomeno dell’empatia e della reversibilità delle prospettive.
The focus of this article deals on the specific contradiction that enlivens theatre, from its ancestral forms, through classic and modern theatre, to deepen the link between democratic forms – also the degenerate ones (anarchy, anomy, totalitarianism, hidden dictatorship) – and the contemporary theatrical scene, with special attention to the first original aim of theatre – enlightening and, in some ways, revolutionary – that theatre should always pursue.
From the dispute of celestial bodies to the conflict of the characters on the stage, theatre shows the contradiction – while democracy tries to moderates it – and lets it ring through the ‘empathy’ phenomenon and the reversibility of perspectives.